Cześć! Zaprojektowałam strasznie wesołą grę planszową i dzielę się nią z Wami. Już na początku chciałabym podziękować wszystkim Testerkom i Testerom, którzy w nią grali oraz Tłumaczowi – dziękuję za Waszą pracę, opinie, uśmiechy i wszystkie herbaty wypite podczas pracy nad grą 🙂
Zatem… podzielę się z Wami pewną straszną historią, którą przedstawię w formie gry 🙂
– Och, nie! – krzyknął nocą Królik Fikołek u progu ogródka z marchewkami, gdy zobaczył w nim… Psotne Królikoduszki! Zabierały warzywa i owoce! A niech to! Sio!
W ogródku pojawiły się Królikoduszki! Co one robią? Och, nie! Zabierają warzywa i owoce z grządek! Złap duszki i ocal grządki!
1. Potrzebne będą:
- drukarka,
- 11 sztuk papieru A4,
- nożyczki
2. Przygotowanie gry:
- Wydrukuj ilustrację gry, karty do gry i wszystkie plansze (4):
- 4 zestawy kart do wycięcia z ilustracjami warzyw, owoców i duszków,
- plansza “Twoje karty mocy” – 2 razy, po 1 planszy dla każdego gracza,
- plansza “Twój ogródek” – 2 razy, po 1 planszy dla każdego gracza,
- plansza “Walizka z kartami”,
- plansza “Znaczenie kart”.
- Karty do gry przetnij wzdłuż przerywanych linii.
- Wycięte karty należy wymieszać i odwrócić obrazkiem do dołu i ułożyć na planszy o nazwie “Walizka z kartami”. Powinna znajdować się między graczami.
- Każdy gracz otrzymuje 2 indywidualne plansze, które kładzie przed sobą:
- plansza “Twoje karty mocy” zawierającą także “Miejsce na wykorzystane karty”,
- plansza “Twój ogródek” zawierającą także “Złapane Duszki”.
- Planszę “Znaczenie kart” należy wydrukować 1 raz.
- Wykorzystaj wydrukowaną ilustrację aby móc opowiedzieć swoją wersję gry i wcielić się w narratora 🙂
- Gra jest gotowa!
3. Cel gry:
Zbierz wszystkie warzywa i owoce, zanim zrobią to duszki. Wygrywa gracz, który pierwszy zbierze wszystkie warzywa i owoce z grządek.
4. Zasady gry:
- Gra jest przeznaczona dla 2 osób w wieku od około 5 lat.
- Grę zaczyna osoba, która ostatnio zjadła owoc lub warzywo. Koniecznie musi opowiedzieć kiedy i jakie 🙂
- Karty z planszy “Walizka z kartami” losuje się po 1 karcie na przemian. Skorzystaj z planszy „Znaczenie kart”, aby poznać znaczenie wylosowanej karty.
- Jeśli gracz wylosuje owoc lub warzywo, np. dynię, to od razu kładzie ją na planszy “Twój ogródek” w grządce przypisanej do wylosowanego owocu lub warzywa.
- Jeśli na wylosowanej karcie pojawi się duszek trzymający warzywo lub owoc to kładziemy ją na odpowiadające mu warzywo lub owoc na naszej grządce – np. duszek z dynią kładziemy na dynię na grządce. Taka dynia jest “zajęta” przez duszka, a uratować ją mogą jedynie “Karty mocy”.
- “Karty mocy” to latarka i czosnek. Jeśli na planszy “Twój ogródek” znajduje się duszek i wylosujemy “Kartę mocy” to zdejmujemy duszka z planszy i od razu ratujemy warzywo/owoc. Duszek trafia na planszę “Złapane duszki”, a warzywo/owoc pozostaje na planszy. Uff, zostało uratowane!
- Jeśli zostanie wylosowana karta, której nie można użyć, to taka karta trafia na planszę “Twoje wykorzystane karty”. Na przykład gdy:
- po zebraniu dyni na grządkach wylosujemy kolejną dynię,
- mamy kartę z duszkiem, ale na planszy nie mamy takiego warzywa
- Jeśli wylosujemy “Kartę mocy” to kładziemy ją na swoją planszę “Twoje karty mocy”. Będzie można jej użyć za każdym razem, gdy wylosujemy duszka.
- Karty warzyw z gwiazdkami to karty ze szczęśliwym trafem! Jeśli wylosujemy warzywo/owoc z gwiazdką, to uzyskujemy dodatkowy ruch. Kładziemy warzywo na grządce i losujemy ponownie kartę z planszy “Walizka z kartami”.
- “Zebrane zbiory” to moment gry gdy grządka jest ukończona oraz wszystkie pola z danym warzywem/owocem zostaną już zapełnione! Wówczas wszystkie warzywa/owoce odwracamy obrazkiem do dołu (by było widać, że grządka jest już zebrana). Gdy ponownie wylosujemy duszka z tym samym warzywem, to nie można go już zabrać (bo już jest zebrane). Taka karta odkładana jest na planszę “Twoje wykorzystane karty”. Jeśli ponownie zostanie wylosowane to samo warzywo, to karta trafia na planszę “Twoje wykorzystane karty.”
- Karta ze śpiącym duszkiem oznacza utratę kolejki. Karta została wylosowana ale to tylko śpiący duszek i trafia on od razu na planszę “Złapane duszki”.
- Celem gry jest zapełnienie wszystkich grządek, czyli zebranie wszystkich warzyw oraz owoców. Jeśli jednak wykorzystamy wszystkie karty z planszy “Walizka z kartami” a z naszych ogródków nie zostały jeszcze zebrane wszystkie warzywa/owoce, to wówczas wygrywa ten gracz, który ma najwięcej zebranych grządek. Jeśli jest remis to wygrywa ten, który ma najmniej duszków na planszy.
Udanej zabawy z Królikoduszkami życzy autorka gry: Ola Panek vel Elf
Plansze i karty do druku:
Jak pobrać materiały? Przeciągnij poniższe grafiki na pulpit lub najedź kursorem myszy i użyj prawego przycisku – zaznacz opcję „zapisz jako”.
Ilustracja do gry (opowiedz swoją historię, wciel się w narratora 🙂 ):
Zestawy kart do wycięcia:
Plansza Twój ogródek:
Plansza Twoje Karty Mocy i miejsce na wykorzystane karty:
Plansza Znaczenie kart:
Plansza Walizka z kartami:
Wersja angielska / English version of the game:
Hi! I designed a super fun board game and I’m sharing it with you. First of all, I would like to thank all the testers who played it, as well as the translator – thank you for your work, feedback, smiles, and all the teas shared while working on the game 🙂
So… I’ll tell you a spooky story… and I’ll tell it in the form of a game 🙂
„Oh no!” cried Tumble Rabbit at the edge of the carrot patch one night when he saw… Mischievous Rabbit Ghosts! They were taking the vegetables and fruits! Oh dear! Shoo!
Rabbit ghosts have appeared in the garden! What are they doing? Oh no! They’re taking vegetables and fruits from the patches! Catch the spirits and save the crops!
1. You will need:
- a printer
- 11 sheets of A4 paper
- scissors.
2. Setting up the game:
- Print the game illustration, game cards, and all boards (4):
- 4 sets of cards to cut out with illustrations of vegetables, fruits, and ghosts
- „Your Power Cards” board – 2 copies, 1 for each player,
- „Your Garden” board – 2 copies, 1 for each player,
- „Card Suitcase” board,
- „Card Meanings” board.
- Cut the game cards along the dotted lines.
- Shuffle the cut-out cards, turn them face down, and place them on the „Card Suitcase” board. This should be placed between the players.
- Each player receives 2 individual boards, which they place in front of them:
- „Your Power Cards” board, which also includes a „Space for Used Cards”,
- „Your Garden” board, which also includes „Captured Ghosts”.
- Print the „Card Meanings” board once.
- Use the printed illustration to tell your version of the game and become the narrator! 🙂
- The game is ready!
3. Game Objective:
Collect all the vegetables and fruits before the ghosts do. The player who first collects all the vegetables and fruits from the patches wins.
4. Game Rules:
- The game is for 2 players, ages 5 and up.
- The person who last ate a fruit or vegetable starts the game. They must tell everyone when and what they ate 🙂
- Players take turns drawing one card at a time from the „Card Suitcase” board. Use the „Card Meanings” board to understand the meaning of the drawn card.
- If a player draws a fruit or vegetable, e.g., a pumpkin, they immediately place it on their „Your Garden” board in the patch assigned to that fruit or vegetable.
- If the drawn card shows a ghost holding a vegetable or fruit, place it on the corresponding vegetable or fruit in your garden patch – e.g., a ghost with a pumpkin is placed on the pumpkin in the patch. That pumpkin is then „occupied” by the ghost, and only „Power Cards” can save it.
- „Power Cards” are a flashlight and garlic. If there is a ghost on the board “Your Garden” and you draw a „Power Card,” you remove the ghost from the board and immediately save the vegetable/fruit. The ghost goes to the „Captured Ghosts” area, and the vegetable/fruit remains on the board. Phew, it’s saved!
- If you draw a card that cannot be used, that card goes to the „Space for Used Cards.” For example:
- After collecting all pumpkins in the patches, you draw another pumpkin card,
- You have a ghost card, but you don’t have that vegetable on your board.
- If you draw a „Power Card,” place it on your „Your Power Cards” board. You can use it whenever you draw a ghost card.
- Vegetable cards with stars are lucky cards! If you draw a vegetable/fruit with a star, you get an extra turn. Place the vegetable in the patch and draw another card from the „Card Suitcase” board.
- „Harvested Crops” is the point in the game when a patch is complete, and all spaces for that vegetable/fruit are filled! Then, turn all the vegetables/fruits face down (to show that the patch is harvested). If you draw a ghost with the same vegetable again, you can’t take it (because it’s already harvested). That card goes to the „Space for Used Cards.” If the same vegetable is drawn again, the card goes to the „Space for Used Cards.”
- A card with a sleeping ghost means you lose your turn. The card is drawn, but it’s just a sleeping ghost, and it goes directly to the „Captured Ghosts” area.
- The goal of the game is to fill all the patches, i.e., collect all the vegetables and fruits. However, if all cards from the „Card Suitcase” are used, and not all vegetables/fruits have been collected from the gardens, the player with the most harvested patches wins. In case of a tie, the player with the fewest ghosts on their board wins.
Have fun with the Ghost Rabbits!
Wishes the game author: Ola Panek aka Elf
Printable boards and cards:
How to download the materials? Drag the images below to your desktop or hover your mouse cursor over them and use the right button – select the „save as” option.
Illustration for the game – tell your story, take on the role of the narrator 🙂
Card sets to cut out:
„Your Garden” board:
„Your Power Cards” board:
„Card Meanings” board:
„Card Suitcase” board: